Bewegen voor je brein!

Je herkent het misschien nog wel uit je eigen schooltijd, jezelf een hele dag opsluiten op je kamer om te blokken voor een tentamen of om een deadline voor een opdracht te halen. Voor je gevoel was je erg productief en was je de denkkracht van je hersenen optimaal aan het benutten. Fout. Onderzoek toont aan dat je hersenen erbij gebaat zijn wanneer jij in beweging komt. Bewegen is dus niet alleen goed voor je lichaam maar ook voor je geest. Dit geldt niet alleen voor jou tijdens een schooldag, maar ook voor jouw leerlingen!

Als trouwe lezer van onze blogs heb je ook de breinmythes gelezen en hoor ik je al denken ‘vorige keer gaf je aan dat je niet zomaar alles moet geloven wat je leest over het brein’. Heel scherp. Vandaar dat ik hierbij graag alle credits voor de kennis geef aan niemand minder dan professor Erik Scherder. Struin YouTube af en de boodschap van Erik Scherder die telkens terugkomt is helder: kom in beweging. Maar waarom dan?

Allereerst is bewegen goed voor je lichaam. Elke dag een stuk wandelen zorgt ervoor dat je niet alleen de coronakilo’s tegengaat, maar zorgt er ook voor dat de bloedvaten rondom je hart en brein goed open blijven. Als dat nog niet reden genoeg is om elke dag voldoende te blijven bewegen, zijn er gelukkig nog meer voordelen:

  • Lopen of bewegen bevordert de creativiteit. Door in beweging te komen raken je hersenen minder belast, ze krijgen als het ware even rust. Hierdoor activeer je het gedeelte van het brein wat zorgt voor de creativiteit. Denk maar na, hoe vaak is het je al niet overkomen dat je ergens over zat te pijnigen en niet tot een oplossing leek te komen en op het moment dat je even iets anders ging doen was het ‘Eureka!’.
  • Door geregeld te blijven bewegen verminder je stress. Ook hier komt dit doordat een gedeelte van je brein geactiveerd wordt tijdens het bewegen, namelijk de prefrontale cortex. Dit gedeelte zorgt ervoor dat negatieve gedachten en gevoelens geremd worden. Vandaar dat je je vaak een stuk beter voelt na een ommetje!
  • Als laatste zorgt voldoende beweging er ook nog voor dat je een stuk productiever wordt. Plannen gaat makkelijker waardoor je een stuk efficiënter wordt.

Het is dus erg belangrijk om voldoende te blijven bewegen. Is het mogelijk om tussen de middag een stukje te wandelen? Doen! Maar denk daarnaast ook na over bewegingsmogelijkheden voor jouw leerlingen. Laat ze even bewegen op de plek voordat ze aan de slag moeten met lastige sommen of spelling. Wanneer je zelf goed meedoet heb je jouw beweging al gehad en kan je ’s avonds lekker genieten van een aflevering op Netflix, en nog een, en nog een, en nog een..

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email