Coachen van een Olympische droom tot in de klas

Robin van Galen was de coach van de waterpolodames die in 2008 Olympisch goud wonnen op de Spelen van Beijing. Een historische prestatie waar een lang proces aan vooraf ging. Twee jaar voorafgaand aan de Olympische Spelen begonnen de speelsters met fulltime trainen en door vijf dagen in de week gezamenlijk in een jeugdherberg te wonen. Als je aan Robin van Galen, coach van het winnende team, vraagt wat de sleutel tot succes was, zal hij altijd antwoorden dat het een echte teamprestatie was. Maar toch moet het als coach niet makkelijk geweest zijn om met zoveel verschillende individuen, die allemaal een eigen persoonlijkheid hebben, op een juiste manier om te gaan voor zo’n lange tijd. Net als dat het voor jou niet makkelijk is om met 30 leerlingen in je klas om te gaan. Het lijkt een grote stap om dit te vergelijken, maar in werkelijkheid lijkt het toch meer op elkaar dan je denkt.

Coachen van persoonlijkheden

Om de verschillende persoonlijkheden in zijn team in kaart te brengen heeft Robin gebruikgemaakt van het Action Type-profiel. Door middel van een vragenlijst komt er bij elke speelster naar voren welke ‘kleur’ persoonlijkheid ze hebben: rood, groen, blauw of paars. Elke kleur heeft zijn of haar eigen karaktereigenschappen. Rode mensen zijn daadkrachtige en praktijkgerichte personen met veel energie. Zij zaten helemaal niet te wachten op ellenlange teambesprekingen, maar wilden gelijk het water in om aan de slag te gaan. De groene mensen hebben daarentegen juist wel veel behoefte aan structuur en duidelijkheid. Hierdoor zorgde Robin ervoor dat hij voor hen meer de tijd nam om hun rol en taken uit te leggen. De speelsters met een blauwe persoonlijkheid zijn analytische en innovatieve mensen. Zij zijn erbij gebaat om vanuit tactiek en analyse te werken en houden van zelfcontrole en kennis vergaren. Als laatste heb je nog de paarse mensen. Dit zijn de creatievelingen met een optimistische intuïtie die graag naar hun eigen ontwikkeling kijken en geconcentreerd met hun vak bezig willen zijn.

Voor jou als leraar is het leuk om na te denken over welke kleuren jij in de klas hebt en daar jouw aanpak op aan te passen. Sommige leerlingen, lees de rode, zijn er misschien wel bij gebaat om gelijk aan de slag te gaan in plaats van naar een klassikale uitleg te luisteren. Je kan er dan van uitgaan dat ze vrij snel zijn afgehaakt. Laat hen aan het werk gaan terwijl de andere leerlingen die hier wel behoefte aan hebben, juist weer met alle aandacht naar je luisteren. Op deze manier coach jij als het ware als een topcoach jouw leerlingen hun schoolcarrière door. Het is dan misschien geen Olympische droom die je nastreeft, maar helpen bij de ontwikkeling van jouw leerlingen is minstens zo mooi!

Wist je al dat Robin van Galen hier dieper op ingaat tijdens de online studiemiddag: Leren Coachen? Bekijk snel het programma.