Juf Maike over ‘Spelen met aandacht’

Als leerkracht op zo’n manier spreken dat je de aandacht van de leerlingen vangt en vasthoudt. Dat willen we toch allemaal? Ik kende Remco Claassen al van het boek Verbaal meesterschap, bekijk het hier. Zijn workshop vliegt eigenlijk in sneltreinvaart door het boek heen. Ik kende dus alles al, maar heel fijn om hem te horen en zien spreken erover. Herhaling is heel belangrijk bij het intensieve leren en op deze manier had ik al een kapstok om zijn informatie aan op te hangen. Maar ook zonder het boek leer je veel.

Wat ik meeneem uit zijn workshop, ik vertaal het direct naar de praktijk van de leerkracht:

  1. We moeten als leerkracht niet alleen uitgaan van de stof die we willen overbrengen, maar ook nadenken over hoe we dat doen. Hoe zorgen we dat we de leerlingen raken, zodat ze het nooit meer vergeten? We moeten het laten landen.
  2. We kunnen maar 5 tot 7 dingen onthouden, denk dus heel erg na over het doel van je les en wat de leerlingen moeten onthouden. Daar zet je vol op in. Probeer dus niet meerdere doelen in één les te proppen, maar intensiveer wat je ze echt wilt meegeven.
  3. Door educatie, empowerment en entertainment houden we de aandacht vast. De boodschap moet helder zijn, je brengt het met bijvoorbeeld humor, anekdotes en/of filmpjes en de leerlingen moeten weten waarom ze het moeten leren.
  4. Zet je lijf in. Maak bijvoorbeeld een tijdlijn in spiegelbeeld voor de leerlingen en spring hier bijvoorbeeld op met je lijf. Begin bij 0 of het verleden, voor jou rechts, want dat is voor hun links. En eindig links met een bepaald getal of de toekomst, want dat is rechts voor de leerlingen.