Richard van Hooijdonk over de toekomst van het onderwijs

Het onderwijs is altijd traag geweest met het invoeren van nieuwe werkmethoden. Toch wordt het onderwijssysteem steeds meer gedwongen om het tempo bij te houden en maakt het inmiddels grote stappen in het omarmen van technologie. En dat is maar goed ook. De studenten van vandaag eisen onderwijs dat hen helpt om de vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn voor de banen van de 21e eeuw.

Door het automatiseren van eenvoudige taken, zoals het bijhouden van aanwezigheid, kunnen leerkrachten zich meer richten op de behoeften van de studenten. Ook wearables die de mate van betrokkenheid van een student monitoren of een bril die ‘het leren zichtbaar maakt’ zijn handige hulpmiddelen die het leren kunnen verbeteren en de leraar veel werk uit handen kunnen nemen. Met de gegevens over het leerproces van een student kan men een gepersonaliseerd lesprogramma ontwikkelen en met kunstmatige intelligentie en automatische leeralgoritmen kunnen vragen van studenten beantwoord worden. Hierdoor krijgen leerkrachten meer ruimte om zich te concentreren op de kwaliteit van hun colleges en de belangrijke begeleiding. VR en AR helpen studenten niet alleen om dingen te leren, maar ze ook te ervaren. Geavanceerde 3D-printtechnologie kan studenten zelfs helpen om een vreemde taal te leren. Kortom, de toekomst van het onderwijs wordt gedreven door innovatieve technologie.

Bron: Richard van Hooijdonk