Zo pak je vanaf het eerste moment de aandacht van jouw leerlingen, ook online!

Herken je dat? Dat leerlingen al na 30 seconden afdwalen en geen interesse meer tonen in de les? Iets waar veel leraren, hoe ervaren ook, mee te maken hebben. Ligt het dan aan de mobiele telefoon die naast de leerling ligt, of is het brein de oorzaak hiervan? Hieronder vind je de antwoorden op deze vragen. En, nog belangrijker, we geven je tips over hoe je vanaf het begin van de les de aandacht kunt pakken. Ook online!

Het begint bij het brein

Als er geen aandacht is, dan wordt hetgeen jij vertelt niet onthouden. Logisch, maar wel frustrerend. Want hoe jij ook je best doet om te zorgen dat iedereen ‘bij de les blijft’, de stof wordt niet onthouden zonder aandacht.

Echter, de aandacht erbij houden is voor de leerling natuurlijk ook niet altijd makkelijk. Volgens psycholoog George Miller komen er per seconde ruim 4 miljoen prikkels op ons af. Van binnenuit en van buitenaf. Deze prikkels worden ook allemaal gefilterd en niet op dezelfde wijze verwerkt, zelfs vervormd. Een uitdaging voor jou als leraar om aan de leerling de juiste informatie over te brengen die dan ook nog eens goed verwerkt wordt.

En dan heb je bij wat oudere leerlingen ook nog de concurrentie van de smartphone en sociale media. Want het begint er natuurlijk wel mee dat de aandacht er vanuit het brein moet zijn, maar door de komst van de smartphone en sociale media hebben we nu meer afleiding dan zo’n tien jaar geleden. Het brein werkt nou eenmaal zo dat het moet openstaan voor prikkels, omdat je gevaren moet kunnen opmerken. Helaas ben je daardoor ook snel afgeleid door vaak onbenullige dingen, zoals een trillende telefoon (bron: npokennis.nl).

Het is nog best lastig om de aandacht, ook aan het begin, erbij te houden. Of zelfs om de aandacht aan het begin te krijgen. Een goed begin is het halve werk. En daarom hebben we een aantal tips voor je.

Hoe kun je ervoor zorgen dat leerlingen er vanaf het begin met de aandacht bij zijn?

Zoals je waarschijnlijk wel weet, zijn de eerste momenten van een les cruciaal! Zorg dus dat je gelijk de aandacht te pakken krijgt, zodat het afdwalen zo min mogelijk gebeurt. Hieronder hebben we een aantal tips voor je op een rij gezet om direct de aandacht te pakken.

Ter voorbereiding op de les, online of in de klas:

  • Vraag iedereen om de telefoon in de klas op ‘stil’ te zetten en niet op het bureau te leggen. Zorg ervoor dat afleidende geluiden of voorwerpen ook in de klas niet de aandacht afleiden.

Wanneer je online lesgeeft:

  • Vraag iedereen om alle programma’s en websites af te sluiten, maar ook radio en tv uit te zetten, zodat er zo min mogelijk afleiding is.
  • Vraag iedereen om op een rustig plekje in huis te gaan zitten. Dat gaat nog best vaak mis…

Aan het begin van de les:

  • Zorg voor een positieve houding. Iemand die met passie, enthousiasme en humor aan zijn verhaal begint trekt de aandacht.
  • Begin de les anders dan ‘normaal’. Gebruik bijvoorbeeld een foto of video om de les te introduceren. Of vraag eerst zelf aan de klas hoe zij over iets denken (kan ook met online tools, zoals Mentimeter).
  • Als de leerlingen wat ouder zijn, vraag hen dan wat zij over een bepaald onderwerp willen leren en neem dat mee in je les.
  • Let op je non-verbale communicatie, ook tijdens het online lesgeven. Hoe je iets zegt is vaak belangrijker dan wat je zegt.

Wat ook nog helpt…

  • Geef elke leerling persoonlijke aandacht en investeer in een goede relatie. Ook online!

Wil je weten hoe je gedurende de hele les meer impact kunt hebben? En hoe je leerlingen kunt blijven boeien en de maximale potentie uit de leerling kan halen? Volg dan de studiemiddag ‘Leraren van Nu – Spelen met aandacht’. Schrijf je in en maak jouw les impactvoller! De investering is een middag van je tijd en 49,-!