Wat doe jij aan de onderwijsvraag van morgen?

De onderwijsvraag van morgen gaat niet over welke stof je morgen gaat behandelen in de klas of met welke ouder je een oudergesprek hebt. ‘Wat doe jij aan de onderwijsvraag van morgen?’ is bedoeld om je te stimuleren om na te denken over de toekomst. De verhalen dat de wereld om ons heen verandert en we als leraren mee moeten, horen we allemaal. Maar wat doen we nou eigenlijk precies om in te spelen op deze veranderende wereld? Door jezelf de juiste vragen te stellen hou je de regie over je eigen onderwijsvisie en voorkom je dat de veranderende wereld je overvalt.

Films of series waarin geavanceerde robots werk doen dat vandaag de dag door mensen wordt uitgevoerd, lijken nog een beetje een ‘ver-van-je-bed-show’. In werkelijkheid is deze robotisering helemaal niet zo ver weg meer. In de medische zorg worden robots namelijk al veelvuldig ingezet. Het valt daarom ook niet uit te sluiten dat koks later zij aan zij gaan werken met geavanceerde (hulp)robots in de keuken, dat een boer middenin de stad bezig is met de gewassen tegen een wolkenkrabber aan of dat een pakketbezorger een volleerd dronepiloot wordt om die nieuwe hippe broek vol met gaten veilig af te leveren aan de deur. De vraag die je je hierbij moet stellen is of het onderwijs van nu toereikend genoeg is om de leerlingen voor te bereiden op bijvoorbeeld de robotisering van de maatschappij of de banen in de toekomst die nu nog niet bestaan.

De digitalisering staat namelijk niet stil en jijzelf mag ook niet stilstaan. In het onderwijs heb je weinig invloed op welke technologische ontwikkelingen er echt gaan komen. Maar in het onderwijs heb je wel invloed op hoe je de leerlingen het beste voorbereidt op de wereld van morgen. Hoe creëer je de condities voor leerlingen om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op de toekomst? Sommige scholen hebben al gebroken met het huidige onderwijssysteem en steeds meer scholen denken hierover na. Dit soort initiatieven zijn een logisch gevolg van de dynamische maatschappij vandaag de dag. In de zorg verwacht je ook niet dat een arts hetzelfde naar een aandoening kijkt als 20 jaar geleden. Alleen in het onderwijs gebeurt dit nog wel op sommige plekken, dat kan eigenlijk niet meer.

Dit betekent niet dat je morgen ook maar meteen moet breken met het huidige onderwijssysteem. Het betekent dat je na moet gaan denken over morgen, en ietsjes verder. Bedenk bij jezelf waar je tegenaan loopt. Wat kan er beter? En hoe denk jij dat het vak er over 3 of 4 jaar uitziet? Misschien sta je dan zelf wel met een hulprobot voor de klas les te geven. Eng? Welnee, hartstikke uitdagend juist! Belangrijk hierbij is echter dat je hier niet alleen mee bezig bent. Ga hierover in gesprek met collega’s of laat je inspireren en aan het denken zetten tijdens interessante studiedagen. Laat je niet beperken in wat jij doet aan de onderwijsvraag van morgen. Morgen kan namelijk alles!